Studentstackaren som jobbar hela sommaren...

Livet som student är faktiskt rätt härligt. Jag ser fram emot att börja på den nya terminen i augusti, och det är så himla skönt att slippa sommarångesten. Dock finns en major nackdel (förutom tentor givetvis) och det är att studenter inte kan ha semester. Jag menar, det sista (reducerade) studiebidraget tickar in på kontot den 25 maj, och sedan ekar det tomt till 25 augusti. Med andra ord är det två ytterst inkomstlösa månader av sommar att se fram emot vilket är rätt så jättetråkigt när man som jag redan har flyttat hemifrån och inte bor i en lägenhet med hyresfria sommarmånader.
 
Så vad gör man då? Jo man jobbar såklart. Så på vardagarna 8-17 sitter jag i en reception och slår ihjäl tid. För det är ju som bekant semestertider delux vecka 28-32 och även övriga sommarveckor går arbetsplatserna på sparlåga = minimal arbetsbelastning för sommarvikarien. Så hur fördriver man då sina stillasittande timmar? Jo, man bloggar, internetshoppar (vilket inte går jättebra ihop med tidigare nämnda löneproblematik), beställer kurslitteratur, läser bloggar, instagrammar med mer. Det är alltid några stackare här som inte har semester och vi brukar dricka kaffe ett par gånger om dagen. Är hittills uppe i 5 koppar, och för en person som inte ens äger en kaffebryggare är det ganska mycket och mina händer kanske eventuellt darrar lite över tangenterna (koffein är livet).
 
Men lite tur i oturen när Sverige bjuder på såhär underbart väder är att jag arbetar väldigt nära där min mamma bor och det tar ungefär 5 minuter att cykla till badstranden härifrån, så vi har lunchat tillsammans en hel del den här veckan. Och jag har turbobadat och turbosolat. Man får göra vad man kan.
 
Efter idag har jag exakt 13 arbetsdagar kvar, eftersom vi åker till Gotland och det blir kortvecka för mig då, sedan har jag en vecka ledigt (som innebär PARIS) innan skolan (och nollningen!) börjar igen. Känns helt okej faktiskt. Dessutom beställde jag ett par rosa espadrillos idag som jag ska glida omkring i resten av sommaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0